Tryckkunskap

Här hittar du kunskap och inspiration om allt som har med prepress, papper, offset, digitaltryck och bokbinderi att göra. Använd dig av denna lilla tryckeriskola för att såväl söka grundläggande information, som för att utveckla din kreativitet, som för att hitta nya infallsvinklar.

Grafisk ordlista A-Ö

En lååång ordlista med termer från grafiska branschen. Här kan du lära dig vad t ex altarskåpsfalsning, appretur eller opacitet innebär. Grafisk ordlista A-Ö är praktisk att ta till när du stöter på ett krångligt ord som har med prepress, tryckning och bokbinderi att göra. Eller för att fördjupa dig i betydelser, härledningar mm.


Prepress – originalframställning och repro

Det samlade begreppet för allt som avser typografi, originalframställning, layout- och reproarbete. I vår branch möts två världar – dels den förra hantverksmässiga, dels den nya högteknologiska, datoriserade och digitaliserade. Oundvikligen finns det därför även två språk, dels det gamla hederliga som sättare, typografer och tryckare använt sig av i alla tider. Här återfinner vi ord som kägel, typometer eller varför inte slagkraftiga horunge! Och så det nya språket som präglas av förkortningar och engelska termer. Hit hör t ex EPS, JPEG, FTP och RGB.Ordlistan längst ner på sidan kan omöjligtvis hållas helt komplett, men du hittar i alla fall de vanligare begreppet. Om inte, tveka aldrig att fråga oss på EXAKTA. På vår Prepressavdelning arbetar ett tiotal personer med kraftfulla resurser och vi delar gärna med oss av vår erfarenhet.


Offsettryck

Tekniken bakom offset har mer än hundra år på nacken och är den mest ekonomiska och tillförlitliga metoden för tryck av broschyrer, kataloger, böcker, förpackningar mm. Exakta Print är ett av landets ledande tryckerier och ingår i Exakta Group som är en av Sveriges största tryckeri- och mediakoncerner. Vi förfogar över en supermodern maskinpark. I vår maskinpark har vi ett antal Heidelberg 8-färgs-pressar som trycker 4+4 färger i samma tryckbana. I en rasande fart! Maskinen är av high tech klass och kvalitetssäkrar varje ark genom att mäta färghållning och andra parametrar i full hastighet. Offsettryck är en allmänt använd tryckteknik där den färgburna informationen är överförd från en tryckplåt till trycksakens material (normalt papper) via en gummiduksbeklädd cylinder (“offset”, set off, vilket avser den indirekta tryckmetoden). När tekniken används i samband med den litografiska processen, vilken bygger på motsatsförhållandet mellan vatten och fett (hydrofila och hydrofoba ytor), blir resultatet en plan informationsbärare; plantryck, som får sina icke tryckande ytor begjutna med vatten som håller de icke tryckande ytorna fria från färg. Fördelarna med offsettryck: Avsevärt högre tryckkvalité – skarpare och renare tryck än högtryck på grund av att gummiduken anpassar sig till tryckytan. Snabb, enkel och billig tryckformsframställning. Längre livslängd på offsetplåten än vid direkt tryck då det inte finns direktkontakt mellan offsetplåten och trycksakens yta.


Digitaltryck

När vi trycker digitalt styrs processen helt digitalt och varje enskilt ark kan därför framställas variabelt såväl avseende text som bild. Allt kan varieras – från datum eller namn på en person till hela textmassan, för olika språk t ex. En eller flera bilder kan bytas ut för att matcha en given målgrupp. Möjligheterna begränsas egentligen bara av två saker: fantasin och pappersformatet som är max 520 × 720 mm. En stor fördel med digitaltryck är att startkostnaden är betydligt lägre än för offsettryck, varför detta är ett givet val för små och /eller variabla upplagor. Och en annan bra sak är Print on demand, alltså att det går att ta fram små serier allt eftersom behovet uppstår. Det kan handla om 50 produktblad på engelska eller 100 manualer på finska som måste vara klara i morgon… Ja, du vet själv, ibland är tiden knapp. Och då är den digitala tekniken en räddare i nöden eftersom startsträckan är så kort. Våra HP Indigo respektive Ricoh digitalpressar är högteknologiska underverk. Sätt dem gärna på prov!


Papper, papp eller kartong? 

När vi trycker i offset eller digitalt finns ett antal faktorer som är avgörande för slutresultatet och en av dessa är vilket material vi trycker på. Valet av papper påverkat såväl den fysiska känslan som hur texter och bilder tar sig uttryck. EXAKTA trycker i offset och digitalt på papper, papp och kartong. Såväl gängse standardtrycksaker som specialanpassat. Det finns ett antal faktorer som är avgörande för slutresultatet och en av dessa är vilket material vi trycker på. Valet av papper påverkat såväl den fysiska känslan som hur texter och bilder tar sig uttryck. Det finns obestruket, mediumbestruket och högbestruket papper. Det finns texturerat papper och det finns färgat papper. Papper i olika format och papper i olika gramvikter. Och om det gäller omslag, mappar, förpackningar mm pratar vi istället kartong och wellpapp. Mycket att hålla reda på, minst sagt. Om du låter oss vara med tidigt i processen och ge dig råd om papper kan vi tillsammans ge din trycksak bästa tänkbara förutsättningar.
Papper, kartong eller papp? Kartong eller papp är ett kraftigt papper som bland annat används i förpackningar och i konst. Kartong är en styv pappersprodukt, vars ytvikt överstiger 170 gram per kvadratmeter och papp har större ytvikt än 400 gram per kvadratmeter. Kartong kan tillverkas från olika källmaterial: Nyfiber eller returfiber, blekt eller oblekt pappersmassa, kemisk (sulfit- eller sulfatmassa) eller mekanisk massa, bestruken eller obestruken yta, vit eller brun baksida, med ett, två eller flera fiberskikt. Ett av skikten kallas kraftliner. FBB, SBB och WLC är vanligt förekommande kartongmaterial. Folding boxboard (FBB) är en låda eller kapsel av nyfiber med en stor andel mekanisk massa. Den är mycket stark. Solid bleached board (SBB) är uppbyggd på blekt kemisk massa och ger utmärkt bildåtergivning. White lined chipboard (WLC) är en bestruken returfiberlåda eller returfiberkapsel. Både styrkan och priset är lägre än hos andra låda/kapsel-typer, dock uppfyller den inte alla hygienkrav. Benämningen “kartong” används också ofta för papplåda eller kapsel. “Kartong” kan alltså vara antingen en låda (behållare) eller ett material. (se Svenska Akademiens Ordlista). Papper är ett tunt material, som tillverkas genom avvattning av en suspension av växtfibrer på en nätduk, så kallad vira eller viraduk. Suspensionen av fibrerna går under benämningen mäld och fibrerna brukar allmänt benämnas som massa eller pappersmassa. Växtfibrerna innehållande cellulosa kan vara mer eller mindre kemiskt och/eller mekaniskt behandlade inför papperstillverkning. Fibrerna, som vid avvattningen blir kvar på viran, binds samman av vätebindningar, som utvecklas i samband med pressning och torkning, och bildar papperet. Pappersfibrerna har en längd av storleksordningen 3 mm från barrved och ungefär 1 mm från lövved.


Bestruket och obestruket papper.

I vår värld finns inget “vanligt papper”. Visst har vi ett antal kvalitéer på lager som lämpar sig för tryck av folders, broschyrer och blanketter, men oftare föreslår vi ett papper som bär fram ditt budskap på ett mer unikt sätt. Vi menar att din trycksak vinner på att du funderar över vilken känsla du vill lyfta fram. När det gäller vitt papper är det faktiskt stor skillnad på vitt och vitt. Dels i själva vitheten, men även i struktur, opacitet och dess egenskaper för att återge bilder och texter mer eller mindre distinkt. Vi ger dig gärna mer info om respektive pappers förtjänster och låter dig botanisera bland kulörta, texturerade, antikrandade, lumphaltiga, pastelltonade, pärlemoskimrande, metalliserade, spegelblanka, fiberflockade, jordnära, punktpräglade, läderpräglade, persikolena eller gummiråa special- och effektpapper. Välj ut ett några favoriter och låt oss diskutera dess egenskaper!


A-serien för trycksaker

A-format är vår vanligaste standard för pappersformat i Europa. Här kan du även söka efter mer kreativa format. Grundformatet A0 har en yta på 1 m² och mäter 841 x 1.189 mm. Övriga format får vi om vi halverar rakt av, alltså A0 > A1 > A2 osv ner till A8. Efter den absoluta majoriteten av trycksaker är i formatet A4 är vår maskinpark optimerad för denna standard , men vi ser gärna att du väljer ett mer udda format. Kostnaden blir endast marginellt högre, ibland inte alls. Det är trots allt bara frågan om att skära och falsa tryckarken på ett annat sätt (med reservation för pappersspill). Låt oss gärna ta fram en dummie, dvs ett utfallsprov åt dig. Själva är vi väldigt förtjusta i kvadratiska format som t ex 150 x 150 eller 250 x 250 mm. Broschyrer, kataloger och böcker i dessa mått blir alltid mycket eleganta! Glöm inte bort att vi kan stansa konturer när vi falsar och då är det möjligt att få fram riktigt kreativa former. Din folder kan få formen av ett plustecken, ett hjärta, en fotboll, ett hus, ett ansikte…

A0 = 841 x 1.189 mm

A1 = 594 x 841 mm

A2 = 420 × 594 mm

A3 = 297 × 420 mm

A4 = 210 × 297 mm

A5 = 148 × 210 mm

A6 = 105 × 148 mm

A7 = 74  × 105 mm

A8 = 57 x 74 mm


Specialeffekter

En genomtänkt layout. Vacker typografi. Strålande bilder. Ett kreativt format och ett matchande papper. Och sedan, som grädde på moset, specialeffekter. Hit räknar vi bl a laminering, partiell uv-lackering, prägling, folietryck och stansning. Ett smakfullt urval av dessa effekter lyfter ditt alster ytterligare ett snäpp!

Laminering. S.k. seglaminering såväl förstärker som lyfter finishen på trycksaken. Mer tåligt mot repor och fingeravtryck än uv-lack. Finns i blankt, matt och olika präglade, metalliska, holografiska eller pärlemorskimrande utföranden.

UV-lackering. Blankt och elegant. Särskilt effektfullt om bara en del av trycket lackeras, s k partielll lackering. Endera posivivt eller negativt.

Thermolack. En text, en logo eller en siffra framträder när man gnider på lacken.Doftlack. När man skrapar på lacken avger den en naturtrogen doft. Kanske citron, jordgubb eller kaffe. Kan användas kreativt i reklamtrycksaker.

Foliering. Med hjälp av en metallkliché och hög värme applicerar vi en folie som finns i ett stort urval färger. Vanligast är guld eller silver. Effektfullt och stiligt för t ex en logotype.

Hologramtryck. Hologramfolie är användbart för säkerhetstryck men mycket effektfullt även i reklamsammanhang.

Skrapfolie. Vanligen för lotter, spel och reklamutskick.Vattenstämpel. Effektfullt på brevpapper men även för säkerhetstryck t ex på värdecheckar.

Prägling. Antingen foliepräglar vi, dvs lyfter eller sänker folietrycket. Eller så blindpräglar vi i papperet och då framträder motivet i dess skuggor och dagrar.

Relieftryck. Upphöjt tryck för bl a visit och korrespondenskort.

Stansning. En stansad detalj kan vara mycket tilldragande i en broschyr eller en katalog. Det kan handla om ett titthål, ett fönster, runda hörn eller en kontur. Något som förädlar, skapar mervärde, väcker uppmärksamhet och manar till handling … det är ju detaljerna som gör det!


Bokbinderi och efterbehandling

Här går vi igenom vad som gäller för falsning, klammer-, lim- eller trådshäftning, hålning, perforering och stansning. Inte bara kalla fakta utan en källa för kreativ utveckling!

Falsning. Det finns ett flertal vedertagna sätt att falsa. Vanliga format är 4-sidors A4 (A3 vikt en gång) eller 6-sidors A65 (A4 vikt två gånger).

Klammerhäftning. För att sammanfoga en broschyr, tidning e likn falsar vi först arken och därefter häftar vi med klammers, vanligen två st.

Lim- eller trådshäftning. När det gäller mer omfångsrika trycksaker som kataloger eller böcker lämpar det sig bäst att limma ihop den med bokbinderilim eller att sy ihop den med linnetråd.

Wire-o-bindning. Ger många fördelar som hållbarhet, lätt att bläddra och gediget utseende. Passande för manualer, kokböcker, produktkataloger, almanackor mm.

Hålning. Ett hål i ovankanten för kuponger mm eller fyra hål i vänsterkanten för broschyrer, blanketter mm. Eller på något helt annat ställe för den kreativa formens skull. Kanske ett titthål?

Perforering. T ex för att kunna sära blad i blanketter, kuponger i häften eller talonger i folders.

Stansning. Här talat vi faktiskt om en hel yrkeskår. Stansning är ett hantverk som vi tillämpar huvudsakligen vid framställning av mappar, vippor, skyltar och förpackningar. Men tänk på att en stansad detalj kan vara mycket effektfull i en broschyr eller en katalog. Något som förädlar, skapar mervärde, väcker uppmärksamhet, manar till handling … det är ju detaljerna som gör det!


Råd från bokbindaren – Övergripande råd

Utfallande bilder läggs utanför slutformatet. När utfallande bilder förekommer måste bilden läggas 4-5 mm utanför slutformatet. Lämnas inget utfall kan en pappersvit kant komma att framträda efter skärning och falsning.

Undvik ramar och linjer över falska uppslag. Ramar, linjer bilder och dylikt bör undvikas över falska uppslag då det är svårt att få exakt passning mellan sidornas satsytor. Diagonala linjer och bilder är extra känsliga, men om det förekommer rekommenderas att man delar bilden och linje och lämnar en pappersvit marginal i bunten. Förekommer många falska uppslag är det lämpligt att använda 8-sidiga ark, då detta ökar precision i falsningen.

Undvik detaljer nära skärkanterna. Inga linjer, ramar eller dylikt bör placeras nära skärkanterna, då felmarginalerna är för stora vid falsning och skärning.

Var uppmärksam vid udda utskjutningar. Om 6-, 12-, 18-, 24-sidig utskjutning skall användas bör binderiet kontaktas. Det finns en rad olika scheman för dessa utskjutningar. Uppmärksamma fiberriktningens betydelse.

Se till att det finns arksignatur. När synlig pagina inte önskas, paginera utanför skärmärkena.

Lägg inte skärmärken och passmärken i skärkanterna. Om dessa läggs exakt i skärkanten finns det risk att de kommer att synas på den renskurna trycksaken.

Använd falsmärken. Välj rätt ytvikt för att undvika strålveck. Vid 24- och 32 sidig falsning max 100 g papper. Kontakta gärna bokbindaren före utskjutningen av arken

Klammerhäftning. Kompensera för krypning. För att få passning mellan alla sidors satsytor måste man minska marginalen i buntsteget i de mittersta och öka den i de yttre arken. Om detta inte görs finns risk för att t ex pagina och annan information som ligger nära skärkanterna skärs bort. Problemet blir större när antalet ark och ytvikten på papperet ökas.

4-sidiga ark först. Om det finns 4-sidiga ark i trycksaken bör dessa läggas först, då detta gör det lätt att se om den fallit bort vid häftningen.

Limhäftning. Undvik tryckfärg i ryggen. Undvik att trycka, limma eller laminera i ryggen på omslagets insida, eftersom limmet fäster mycket dåligt på dessa ytor. Om limmet inte fäster kan det krypa in mellan sidorna i inlagan så att dessa fäster ihop.

Tryckyta mindre vid 4-bigat omslag. Det är vanligt att man ger omslaget en s k 4-big. Omslaget limmas då fast mot ryggen och ytterligare en liten bit in på inlagans första sida vilket gör att inga detaljer bör läggas som uppslag över omslagets insida och inlagans första sida.

Dubbelproduktion av omslag. Vid tryckning av två omslag per tryckark bör dessa placeras huvud mot huvud och vara centrerade på tryckarket. Omslagen blir lika stora utan renskärning.

Omslaget större än inlagan. För att undvika limkladd i limbindaren måste omslaget vara större än inlagan.

Tunna ark ej först eller sist. Tunna ark (4- eller 8-sidiga) bör inte ligga i början eller slutet av trycksaken, då detta medför minskad hållbarhet. Ytvikt på enkelblad bör ej understiga 150g.

Undvik att blanda olika papperskvaliteter. Skall flera olika papperskvaliteter användas, vid t ex utvik, planscher och dylikt, bör binderiet kontaktas. Det kan vara svårt att få olika papperskvaliteter att fästa ihop med samma limmängd eller limtyp.

Undvik övergångsbilder mellan omslag och inlaga

Tag hänsyn till att sidlimmet stjäl utrymme.Observera att vid limhäftning avgår fräsmån i ryggen – kontrollera med bokbindaren.

Papperskvaliteten viktig vid limhäftning – högbestrukna papperskvaliteter är inte lämpliga för limhäftning.

Linnetrådshäftning. Trådar syns i äkta uppslag vid trådhäftning. Observera att linnetråden kommer att synas i de äkta uppslagen (ett per ark). Om en mörk yta eller bild ligger över det äkta uppslaget syns den vita tråden extra tydligt.

Undvik 4- eller 8-sidigt ark. Tunna ark (4- eller 8-sidiga) rivs lätt sönder vid trådhäftningen, vilket ger trycksaken sämre hållbarhet. Om 4- eller 8-sidiga ark ändå används bör dessa placeras instuckna i varandra i s k kapprock. Dessa ark får ej placeras först eller sist i trycksaken. Kontakta gärna bokbindaren för råd.

Pärmböcker. Pärmöverdrag görs större än formatet. Tryckta pärmöverdrag till böcker bör göras 15-20 mm större än själva formatet. Gäller varje kant som överdraget skall vikas runt pappen så att pärmöverdraget räcker till för att vika runt pärmpappen. Formatökningen bör göras med hänsyn till omslagskartongens tjocklek, ryggens bredd och det s k steget, utrymmet mellan ryggpappen och pärmpappen. Undvik att lägga ramar och dylikt centrerat på pärmöverdraget, eftersom inlagans tjocklek inte kan beräknas exakt i förväg. Detta gäller både limhäftning och linnetrådshäftning. Kontakta gärna bokbindaren vid produktion av pärmöverdrag.

Materialval vid pressförgyllning. Pressförgyllningen bör utformas med hänsyn till materialets förmåga att ta emot tryck och foliens förmåga att fästa på överdragsmaterialet.


Grafisk ordlista A-Ö

En lååång ordlista med termer från grafiska branschen. Här kan du lära dig vad t ex altarskåpsfalsning, appretur eller opacitet innebär. Grafisk ordlista A-Ö är praktisk att ta till när du stöter på ett krångligt ord som har med prepress, tryckning och bokbinderi att göra. Eller för att fördjupa dig i betydelser, härledningar mm.

Wellpapp är möjligheternas material

Wellpapp är sannerligen ett fantastiskt material. Det är starkt, flexibelt och möjliggör många olika förpackningslösningar. Både för transport och i butik. Wellpappförpackningar med profilerande dekor blir allt vanligare i vår vardag. Definitionen av wellpapp är ett eller flera lager våg format papper, som limmas på eller mellan planskikt av papper. Ordet wellpapp kommer av det tyska ordet ”welle”, som betyder våg. Korrugerat papper patentsöktes första gången 1865 i England. Wellpapp är sålunda allt annat än en ny uppfinning, men ändå framtidens förpackningsmaterial! Läs mer här

För att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser placerar vi cookies på din dator, telefon eller läsplatta.

Jag förstår